-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

به نظر مي رسد زبن قرآن مردانه است. صيغه ها و علامات مذكر زياد در آن به كار رفته است و خطابات مردانه است. نيز توصيف نعمت هاي بهشتي مانند حورالعين براي مردان است. چرا چنين است؟

در اين سؤال از دو جهت گفتمان قرآن مردانه تلقي شده است؛ ليكن از جهت فراواني ضماير مذكر در قرآن و ديگري از جهت توصيف نعمت هاي بهشت متناسب با خواستة مردان.

جهت اوّل : اين كه اكثر ضماير قرآن مذكر است، طبق قواعد زبان عربي است. مواردي كه ضماير به كار مي رود، چهار حالت دارد:

1- همه مذكر باشند.

2- همه مؤنث باشند.

3- هم مذكر و هم مؤنث باشند.

4- نه مذكر و نه مؤنث باشند مانند خدا و فرشتگان.

طبق قواعد ادبيات عرب، تنها در موردي كه همه زن باشند ضمير مؤنث آورده مي شود و در سه مورد ديگر ضمير مذكر به كار مي رود. بنابراين علت اين كه ضماير مذكر در قرآن بسيار است، همين قاعدة ادبي است.

از جهت توصيف نعمت هاي بهشتي متناسب با اشتهاي مردانه: در قرآن توصيفات بهشتي متناسب با خواسته هاي نوع بشر است (اعم از زن و مرد) همانند جنات تجري من تحتها الانهار و يا متناسب با خواسته هاي مردان همانن فجعلنا هنّ أبكارا[9] امّا متناسب با اشتهاي زنانهب يان نشده است. علت اين امر شايد اين باشد كه خداوند حكيم امور جنسي مربوط به زنان را در پردة عفاف و ادب زائد الوصفي قرار داده است. علاوه بر قرآن، در روايات پيامبر و امامان نيز در اين باره توصيفي نرسيده است. علت رعايت عفت و حيا براي زنان است.[10]

[9] واقعه (56) آية37.

[10] براي اطلاع بيشتر رجوع كنيد به پژوهش هاي قرآني، شمارة 25 - 26، ص 112 تا 131، نيز شمارة 27 - 28، ص 394 تا 399.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.